Scam na Facebooku

Image default
Jak nie dać się scamerom?

Większość z nas zajmuje się fotografią (na mniejszą lub większą skalę) zawodowo. Opieramy swoje biznesy głównie na platformie Meta ( FB i IG ), swojej stronie www a co bardziej odważni na Tik Toku.
3 z 4 powyższych to przestrzenie nie należące do nas prywatnie i przez to bardziej narażone na ataki hakerów, scamy czy próby wyłudzenia wrażliwych danych. 
 
Pominę kwestie opierania biznesu tylko na zewnętrznych platformach i braku swojej strony www. W przypadku blokady firmowego konta – cały biznes leży… 
 
Wracając do głównego wątku. Od jakiegoś czasu na FB i IG jest jakaś plaga scamów. Nagminnie na skrzynkę w messengerze wpadają wiadomości typu ‘na twoim koncie została zarejestrowana podejrzana aktywność/Twoje konto zostało zablokowane. (…) Jeśli chcesz się odwołać od decyzji/odblokować konto kliknij link. (…) Masz na to 24/48h”. 
Tego typu wiadomości wpadają też na adresy mailowe, na które zakładaliście konto FB oraz na DM w koncie Instagramowym. 
 
Ja wiem, że jak czytasz pierwszy raz taką wiadomość to:
A) masz mikro zawał;
B) ciśnienie skacze lepiej niż po kawie;
C) rytm serca przyspiesza jak bolid formuły 1, ale nie dlatego, że jest miło. 
 
Ale.. Po pierwsze NIC NIE KLIKACIE, żadnych linków z wiadomości na komunikatorach, żadnych buttonów w wiadomościach mailowych. 
 
Po drugie, od razu możecie założyć, że to scam albo próba wyłudzenia Waszych wrażliwych danych, bo Meta nie kontaktuje się pierwsza z użytkownikami za pomocą komunikatorów ani maili.
 
Jest możliwość kontaktu z osobą z mety przez messenger, ale odzywają się do Ciebie dopiero, jeśli sam najpierw nawiążesz z nimi kontakt przez Support  ( co wcale nie jest łatwe ). Każda sprawa ma wtedy nadany swój unikalny nr i jest zarejestrowana w bazie danych.
 
Na co zwracać uwagę?
 
Na logo, jest bardzo podobne do oryginału, ale zawsze się delikatnie różni.
 
Po wejściu w profil konta, które wysłało Ci taką wiadomość zwykle wyświetla się jakaś firma, albo konto krzak człowieka z drugiego końca świata. 
 

Jeśli dostałeś maila – sprawdź adres mailowy, który wysłał Ci wiadomość, jako nazwę zapewne ma nadane coś z Metą, ale po wyświetlenia okazuje się, że to jakiś długi i dziwny e-mail. 

 
Co mogę zrobić jak mnie to spotka? 
 
Najprościej zignorować, usunąć, zablokować, żeby nawet przypadkiem czegoś nie kliknąć. 
 
Możesz zrobić print screeny i zgłosić te próby do Supportu Mety, żeby mogli zrobić swoje. 
 
Jak się przed tym zabezpieczyć? 
 
Przede wszystkim – uwierzytelnienie dwuskładnikowe i dobre hasło ( w idealnym świecie zmieniane co kilka miesięcy, ale wiemy przecież jak to bywa ).
 
Kolejne – potwierdzenie tożsamości na FB. Tak trzeba im wysłać dokument typu dowód osobisty/paszport/prawo jazdy albo potwierdzenie notarialne. W przypadku kobiet, które posługują się w socialach panieńskim nazwiskiem a są już po ślubie i w dokumentach mają nowe nazwisko, takie potwierdzenie może być trudniejsze. Np. u mnie weryfikacja tożsamości nie przechodziła, dopóki nie zmieniłam nazwiska na FB na ślubne. Mimo, że jest dwuczłonowe i oba nazwiska funkcjonują w moich dokumentach.
 

Potwierdzenie tożsamości jest też ważne dla Waszych kont reklamowych, jeśli z nich korzystacie. Chodzi o zasięg terytorialny reklam, kwestie wrażliwe i zabezpieczenie form płatności za reklamy. 

 
Jeśli prowadzicie Fan Page, to warto dodać w nich jako administratorów kogoś zaufanego. W przypadku utraty dostępu do swojego konta firmowego, dodatkowy administrator będzie mógł wejść normalnie na Wasze konto, wywalić z adminów kogoś, kto próbował przejąć Wasze konto i dodać Was znowu jako administratorów. Tak samo warto zrobić z kontem reklamowym. Tylko wybierajcie do tego osoby, którym naprawdę ufacie.
Bloka konta reklamowego na Facebooku.
Last but not least. Blokady kont i ograniczenia na konta ( w tym reklamowe) są nakładane. Głównie ze względu na naruszanie regulaminu Mety. A w przypadku kont reklamowych, mogą też być nałożone ograniczenia ze względu na zbyt słabe zabezpieczenie konta. Co spotkało mnie osobiście pod koniec września. 
 

I jeśli już tak się dzieje, że faktycznie Meta nakłada Ci jakieś ograniczenia albo blokuje konto, to widzisz to przede wszystkim po zalogowaniu się na konto w menagerze reklam. 

 
Od razu wyświetla Ci się czerwony pasek na górze informujący o tym, że na konto została nałożona blokada, albo ograniczenie. Plus informacja, że masz 30 dni na odwołanie się od decyzji.
 
W moim przypadku, na konto reklamowe, zostało nałożone ograniczenie. Okrojono mi dostęp do części funkcji konta reklamowego, nałożono limity budżetów na poszczególne kampanie i ograniczono zakres niektórych funkcji reklamowych, np. bardzo szczegółowego targetowania.
 
Powodem tych ograniczeń były zbyt słabe zabezpieczenia konta reklamowego.

Musiałam potwierdzić swoją tożsamość i podpiąć konto reklamowe do menagera firmy. Niby proste, ale sprawa ciągnęła się blisko 2 tygodnie, bo samo potwierdzenie tożsamości nie wystarczało. A i sam FB nie jest zbyt wylewny czy pomocny w powiadamianiu o tym, dlaczego dokładnie konto dostało blokadę ani w jaki sposób szybko i sprawnie się z tym uporać.

Prawidłowe zgłoszenie wszystkiego w Supporcie też nie jest super intuicyjne i proste, ale jak już Ci się uda – jesteś w domu.

Po kilku dniach przeklikiwania wszystkiego tak jak Meta chciała w ramach aplikacji byłam bliska załamania nerwowego. Ale! W końcu udało mi się zgłosić prawidłowo problem w Supporcie Mety. Odezwał się do mnie ktoś dyżurujący po drugiej stronie ekranu. W ciągu 30 minut powiedział o co dokładnie chodzi i przeprowadził mnie przez cały proces krok po kroku. I to o godzinie 21. Support działa do 22:00 tak BTW.

 
Także tak to wygląda. W dużym nie skrócie.
 

Nie dajcie się nabrać na dziesiątki lipnych wiadomości i dbajcie o zabezpieczenia swoich kont. To lata Waszej pracy i szkoda żeby poszły z dymem.

Jeśli będziecie mieć jakieś problemy czy pytania – dajcie znać. Spróbuję Wam pomóc.
 
XoXo
Karolina

Related posts

Ślub humanistyczny

fotograf ślubny Białystok Karolina Krupa

Co zrobić z przełożonym weselem ?

fotograf ślubny Białystok Karolina Krupa

Leave a Comment

Ta strona używa ciasteczek. Mam nadzieję, że je lubisz:) kocham ciasteczka ! :) więcej

ciasteczkowa polityka